De strijd voor the­ra­pie tij­dens school­tijd: een kwes­tie van team­work

Geschreven door: Dominique van den Boogaard
op op 29 november 2024
De strijd voor therapie tijdens schooltijd: een kwestie van teamwork

Wat doe je als de toekomst van kinderen op het spel staat? Als elke dag telt en de juiste hulp in de vroege kinderjaren het verschil maakt tussen achterblijven of kunnen bloeien? Deze vragen stonden centraal in de strijd die wij als therapeuten voerden om logopedie, kinderfysiotherapie en speltherapie voor kinderen tijdens schooltijd te behouden. Een strijd waar Sandra Wigman en Ivo Hendriks, samen met vele anderen, de schouders onder hebben gezet.

Een onverwachte boodschap met grote gevolgen

Het begon allemaal met een boodschap die insloeg als een bom: vanaf januari 2025 mogen therapieën niet langer tijdens schooltijd plaatsvinden. Geen logopedie meer in de ochtendpauze, geen fysiotherapie tussen het rekenen en de pauze door. Voor ouders betekent dit extra regelwerk, langere wachttijden en een enorme belasting in een al hectisch gezinsleven. Voor kinderen betekent dit: Problemen die zich opstapelen. Geen kans op tijdige behandeling voor taal- of motorische problemen, maar wachten tot er 's avonds nog een plekje is. En wie ooit geprobeerd heeft om een vermoeid kind na een lange schooldag nog te laten concentreren op therapie, weet dat dit een bijna onmogelijke opgave is.

Samen sterk: petitie en actie

De therapeuten besloten dat we dit niet zomaar konden laten gebeuren. We startten een petitie. Eentje die de ouders opriep om actie te ondernemen, en daarnaast gericht was aan leerkrachten en begeleiders. Want wat gebeurt er met de dynamiek in een klas als kinderen niet de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben? Het antwoord was duidelijk: Meer gedragsproblemen, meer druk op leerkrachten, en minder ruimte om ieder kind écht de aandacht te geven die het verdient.

Brieven schrijven en het gesprek aangaan

We schreven een brief aan LiemersNovum, het schoolbestuur dat uiteindelijk moest beslissen of therapie in hun scholen wel of niet toegestaan bleef. We legden uit hoe belangrijk het is om kinderen juist op jonge leeftijd, juist tijdens schooluren, de zorg te bieden die zij nodig hebben. We benadrukten de gevolgen van het niet tijdig behandelen: Achterstanden die moeilijker in te halen zijn, kinderen die hun plek niet kunnen vinden in de klas, meer gedragsproblemen, en slechtere schoolresultaten.

Een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen

Er hing veel vanaf. De eerste reactie van LiemersNovum was dat zij de wet volgen, en dat therapie onder schooltijd in principe niet toegestaan is. Wij voelden ons even verslagen, maar we wilden en konden niet opgeven. We besloten samen met LiemersNovum opnieuw het gesprek aan te gaan. Het was geen strijd van wij tegen zij; het was een gezamenlijke zoektocht naar wat het beste is voor de kinderen. En dat is waar deze hele strijd om draaide: Niet om de regels, maar om het welzijn van kinderen die nog een hele toekomst voor zich hebben.

Het kantelpunt

Op 29 november 2024 kwam de doorbraak: De onderwijsinspectie gaf aan dat therapie onder schooltijd wel degelijk mogelijk was, mits er aan een aantal voorwaarden werd voldaan. Noodzakelijke behandelingen, tijdelijk van aard, en met de school in de communicatie. Dit was goed nieuws! Dankzij deze ontwikkeling konden we samen met het schoolbestuur nieuwe afspraken maken die kinderen ten goede kwamen.

Teamwork als sleutel tot succes

De kracht van dit hele traject zat in teamwork. Ouders, leerkrachten, therapeuten: Iedereen kwam samen voor een gezamenlijk doel. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: Dat kinderen de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. En als we daarvoor een beetje tegen de stroom in moeten roeien, dan doen we dat. Want elke dag dat een kind wél de juiste hulp krijgt, is een dag die telt.

Een duidelijke afspraak voor de toekomst

Dankzij dit gezamenlijke initiatief hebben we nu een duidelijke afspraak: Therapie tijdens schooltijd blijft mogelijk, mits goed onderbouwd en goedgekeurd door de school. Dat betekent dat ouders minder hoeven te jongleren met tijden, dat kinderen op tijd geholpen worden, en dat leerkrachten ondersteund worden in hun werk. Het was een strijd, maar eentje die we samen hebben gewonnen. Voor de toekomst van onze kinderen.

Ben je benieuwd hoe logopedie jouw kind verder kan helpen? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek, we staan voor je klaar!

Wij werken samen met

Gezondheidscentrum Didam
Gezondheidscentrum Waalsprong
Praatcoach
Praatjuf
NVLF
ParkinsonNet
Unik
sluiten

Meld je aan voor onze maandelijkse logopedie oefeningen

sluiten

Vul je emailadres in en wij sturen je direct een bericht zodra een nieuwe vacature beschikbaar voor je is

Alert voor

Afstand
Gebruik mijn locatie

Locatie kon niet worden bepaald

Geen zorgen
Je ontvangt uitsluitend alerts o.b.v. voorkeuren.

Een moment geduld alstublieft...